Cvičení pozornosti

Soustředění pozornosti

PozornostPozornost je jedním ze základních projevů bytí. Celý život strávíme tím, že soustředujeme pozornost na jednu myšlenku, na jeden předmět. To, na co zaměříme pozornost, tomu dáváme naší sílu. Na co nesoustředíte pozornost, to neexistuje, minimálně pro vaše vědomí.

V běžné situaci většina z nás přepíná velmi rychle pozornost z jedné myšlenky na druhou. Opticky to vypadá, že máte pozornost na více myšlenkách. Toto rychlé střídání ale vytváří ve vaší mysli chaos a ztrátu energie. Dokonce urychluje vnímání času. Obráceně dlouhodobá pozornost na jeden předmět zastavuje vnímání času. Jistě se vám již stalo, že jste se začetli do poutavé knížky v tramvaji a přejeli jste zastávku, kde jste měli vystoupit. Přitom vám přišlo, že čtete jen chviličku.

Soustředit pozornost na jeden předmět po delší čas můžete nacvičit meditačním cvičením. Sedněte si, uvolněte se, narovnejte záda. Pomalu klidně dýchejte. Vyberte si nějaký vhodný předmět pozornosti, například fotografii nějakého duchovního mistra, podobiznu Ježíše ale klidně třeba jablko nebo tužku. Velmi vhodným předmětem je váš dech. Snažte se pozornost soustředit pouze na tento předmět. Po chvíli se vám objeví nějaká myšlenka. Budete-li pozorní, jen ji zaznamenáte a ihned se vrátíte ke svému předmětu. Někdy se to nepodaří a pozornost zůstane "přilepená" na nové myšlence - předmětu. To NEVADÍ. Jakmile si to uvědomíte, prostě opět soustředíte pozornost na svůj předmět. Hlavně si nedělejte výčitky. Je to normální a děje se to každému. Vydržte ve stavu jednobodové pozornosti co nejdéle.

Když budete dobře vnímat, možná si uvědomíte, že vaše mysl dělá dvě věci najednou. První část mysli vykonává svoji běžnou činnost a druhá je jakýsi pozorovatel uprostřed vás, který pozoruje, co první část mysli dělá. Pokud se vám toto podaří, snažte se tento stav mysli držet co nejdéle a to i při normální činnosti. Prosím, nevěřte mi, zjistěte si sami, zda je to pravda!

Pokud budete toto cvičení provádět často, vaše mysl se uklidní a vše se vám bude dařit lépe. Prostě budete dělat jednu věc po druhé a zvládnete toho mnohem víc.

Pozornost můžete cvičit i obráceně. Prostě budete dělat jednu věc po druhé, vždy a za všech okolností. Výsledkem bude, že budete po čase plně soustředění pouze na jeden předmět.

Cvičení pozornosti mohou přejít v meditace. Výborný úvod do meditací včetně důkladného vysvětlení z pohledu budhismu a současně z pohledu moderní vědy je v knize Radost ze života od Yongey Mingyur Rinpočhe. Vřele doporučuji. Je to jedna z nejlepších knih o tom, jak dosáhnout radosti a štěstí v životě.

Trochu jiný pohled najdete v článku Jak žít v přítomnosti.

Úvod do budhistické Vipassana meditace si můžete stáhnout v dokumentu Jak meditovat? (.DOC 100kB)

Rozhovor o meditaci, který jsem měl 3.11.2011 na Českém Rozhlase Regina.

 

Kreslení čáry na zem

Na vhodném podkladu (například písková cesta) nakreslete delším klackem čtverec 1m x 1m. Klacek by měl být tak dlouhý, aby umožňoval kreslení ve vzpřímené poloze. Po dobu jedné minuty kreslete úhlopříčku čtverce jednou souvislou čarou. Zaměřte svoji pozornost plně na kreslení plynulé čáry.

Po chvíli cvičení opakujte, ale prodlužte dobu kreslení úhlopříčky na 10 minut. Zhruba po 2 hodinách opakujte potřetí a tentokrát kreslete čáru úhlopříčky po dobu jedné hodiny. Svoji pozornost zaměřte maximálním způsobem pouze na vlastní čáru a její bezprostřední okolí.

Velmi pravděpodobně budete překvapeni, co všechno v okolí čáry uvidíte. Dost možná, vám toto jednoduché cvičení změní život. Převzato z knížky Václav Cílek, Makom.

 

Pozorování stínů

Po dobu zhruba 10 minut pozorujte stíny vrhané předměty kolem vás. Snažte se přesně rozlišit k jakému předmětu patří jednotlivé stíny. Sledujte vztah předmětu a jeho stínu. Zvláště zajímavé jsou vztahy, kdy se stín předmětu nedotýká. Hledejte, co má stín společného s předmětem. Snažte se objevit, jestli se nějak liší prostor mezi stínem a předmětem.

Toto cvičení lze využít i k řešení problémů s využitím intuice. Prvních deset minut pozorujte stíny, jak je popsáno výše. Druhých 10 minut pozorujte stíny a přitom myslete na váš problém. (Zaměřte pozornost na oboje najednou). Po skončení pozorování stínů hledejte všechna možná řešení problémů. Začněte od těch špatných. Postupně vyřazujte špatná řešení až vám zbyde řešení nejlepší. V této úpravě převzato z knihy Paulo Coelho, Poutník.

 

Tato stránka používá cookies. Vice info