Tělesná cvičení

Dotýkání těla

Zavřete oči. Prsty se lehce dotýkejte svého obličeje. Střídavě se dotýkejte lehce a s velkou intenzitou tlaku. Vnímejte doteky prostřednictvím citu v prstech i zevnitř hlavy. Asi po 10 minutách se postupně začnete dotýkat celého svého těla. Opět vnímejte prsty i tělem. Pokračujte dalších zhruba 10 minut.

Opakujte každý den po dobu alespoň tří týdnů.

Převzato z knihy Hermán Huarache Mamani, Kurandera.

 

Pět tiběťanů

Pět tiběťanů je jednoduché cvičení vhodné k nastartování nového dne. Protáhne ztuhlé tělo, rozproudí krev a mízu, podpoří žlázy s vnitřní sekrecí, uvolní páteř. Je velmi vhodné jako prevence bolavým zádům. Doporučuji praktikovat každé ráno po probuzení. Z praxe mám ověřeno, že pro začátečníky je vhodné opakovat každý cvik 7x, pokročilejší 14x a zdatnější 21x. Pokud vám některý cvik hned nejde, nezoufejte. Snažte se o něj a po několika málo dnech se to povede.

Popis cviků je možno nalézt na http://5tibetanu.webzdarma.cz/

 

Relaxace celého těla

relaxacePravidelné uvolnění celého těla je nesmírně důležité pro uvolnění všech energetických drah. Pomáhá dobrému prokrvení všech tkání a tím jejich samoléčení. Toto relaxační cvičení by se mělo provádět pokud možno denně, minimálně jednou týdně.

Lehněte si na rovnou podložku například karitmatku nebo koberec. Podložte kolena tak, aby celá páteř ležela na podložce. Lehce roztáhněte nohy, ruce položte volně podél těla. Volně dýchejte.

Postupně si uvědomte jednotlivé části těla. Vždy můžete jednotlivou částí těla slabě pohnout, ale jen jí samotnou. Začněte palcem na levé noze, dalšími prsty na levé noze, chodidlem, kotníkem. Pak totéž na pravé noze. Pokračujte bércovými svaly, lýtky, koleny, předními stehenními svaly. Přejděte k pánvi, křížovým svalům, svalům břicha, zádovým svalům, jednotlivým prstům levé ruky, dlani, zápěstí, prtsům pravé ruky, dlani, zápěstí, svalům předloktí levé ruky, předloktí pravé ruky, lokty, triceps, bicepsy, svaly levého ramene, pravého ramene. Pokračuje se svaly na krku, brada, ústa, tváře, okolí očí, víčka, čelo, temeno hlavy.

V další fázi se soustředíme na to, jak nám tělo těžkne. Postupně od nohou cítíme, jak jsou těžká chodidla, lýtka, stehna, břicho, prsa, ruce, ramena, hlava. Jako kdyby tělo bylo z nějaké velmi těžké kapaliny uzavřené v naší kůži.

Cítíme, jak se naším tělem rozlévá teplo, které se postupně šíří od nohou do celého těla. Dýchání se zklidňuje a prodlužuje. V tomto stavu setrváme tak dlouho, dokud je nám to příjemné. Je možné relaxaci provádět před usnutím a plynule přejít do spánku.

Po delším pravidelném praktikování může dojít k pocitům létání či opuštění vlastního těla. Pokud by se vám to stalo, zůstaňte klidní a počkejte až tyto pocity přejdou. Stále klidně dýchejte.

 

Další vhodná cvičení

Tai Ji (taiji, tajči, thai chi,....)

Tradiční čínské cvičení staré mnoho set možná tisíců let. Vychází ze správného postoje (umění sloupu) zapřeného o zem. Pohyb vychází z těžiště těla a z naprostého uvolnění. Síla se nebere z práce svalů ale z napnutí těla (jakési péro) a jeho uvolnění po kruhové dráze.

Doporučuji navštěvovat hodiny tai ji mistra, který navazuje na některou z tradičních čínských rodin. Já chodím do hodin k Radkovi Kolářovi (www.taiji.cz).

 

Trénink pokojného bojovníka - autor Dan Millman

Dan MilmannDan Millman je bývalý mistr světa v gymnastice. Po skončení své závodní kariéry se věnoval tréningu gymnastů na univerzitě v Standfordu. Po náhodném setkání s duchovním mistrem - pokojným bojovníkem v garáži u benzinové pumpy se věnuje duchovnímu růstu. Je uznávaným odborníkem, spisovatelem a lektorem úspěšných kurzů.

Jeho Trénink pokojného bojovníka je sada cviků vhodných pro každého, které rozehřejí tělo, uvolní páteř a rozproudí energii. Vřele doporučuji. Popsáno v knize Dan Millman, 12 bran na cestě k osobnímu růstu.

Více o Danu Millmanovi například zde: http://www.peacefulwarrior.com 

 

Tensegrita - autor Carlos Castaneda

Šest řad magických pohybů vypracovaných Carlosem Castanedou podle učení indiánského šamana Dona Juana. Jedná se o velmi účinná cvičení. Každá řada má jiný účel. Všechny výrazně zvyšují hladinu osobní energie.

Cvičení je popsáno v knize Carlos Castaneda, Magické pohyby.

Více informací například zde:
http://www.castaneda.com/ 
http://en.wikipedia.org/wiki/Carlos_Castaneda 

 

 

Tato stránka používá cookies. Vice info